Hyresgästinformation

Visa hänsyn till grannarna

Tänk på att du har grannar runt omkring dig. Störningar i form av hög musik, höga skrik, skällande eller ylande hundar eller andra höga ljud är onödiga. Meddela dina grannar i förväg om du skall ha fest eller många besökare.
I hyreslagen § 25 står det:
”Hyresgästen är skyldig att när han/hon använder lägenheten iaktta allt som fordras för att bevara sundhet, ordning och skick inom fastigheten.”

Anmäl omgående fel i lägenheten
Hyresgästen är skyldig att anmäla alla fel som kan förekomma i lägenheten.
Vissa saker ansvarar du själv för som att göra rent golvbrunnen i badrummet och byta glödlampor. Reparation av spis, kylskåp, frys, rensning och stopp i avloppet samt övrig inredning, som tillhör lägenheten, anmäler du till bostadsbolaget.
Små fel kan blir en stor skada. Om du inte anmäler detta kan du blir ersättningsskyldig.
Felanmälan görs med fördel via ”Mina sidor” på vår hemsida alternativt via e-post info.eb@essunga.se.

Trapphus och källarentréer
Inga saker får ställas i trappan eller utanför dörren. Barnvagnar, cyklar, leksaker mm får inte står i vägen och hindra städpersonalen. Dessutom måste utryckningspersonal kunna komma fram om en olycka inträffar.

Lägenhetens skick
Du är skyldig att städa lägenheten och hålla den ren.

Mata inte fåglar
Kasta inte ut matrester till fåglarna.
”Fågelmat på dagen kan bli råttmat på natten.”

Hundar och katter
Rasta inte hundar i bostadsområdet, använda dig av hundrastplatser. Glöm inte att plocka upp efter hunden.
Se efter din katt! Den får inte göra sina behov i barnens sandlådor eller springa lösa.

Tvättstugan
Tvättstugan är ett gemensamt utrymme i våra fastigheter. Läs noga anvisningar för reglarna i tvättstugan. Städa efter dig och lämna tvättstugan i det skick du själv vill finna den när du ska tvätta.

Hyran ska betalas i tid!
Hyran ska betalas förskottsvis den sista varje månad, exempel: hyran för december ska betalas senast den 30 november.
Essunga Bostäder AB har under våren 2019 tecknat avtal med Visma Financial Solutions för påminnelse- och inkassohantering. Det innebär att Visma i fortsättningen svarar på frågor om påminnelse och inkassokrav och att Essunga Bostäder AB hanterar frågor som rör grundfakturan och dess innehåll.

Har du frågor kring grundfakturan, kontakta Essunga Bostäder AB
E-post: info.eb@essunga.se
Telefon: 0512-571 60

Har du frågor ang påminnelse eller inkassokrav, kontakta Visma
E-post: Inkasso.collectors@visma.com
Telefon: 0771-23 24 00
Läs mer och logga in för att betala här

Här kan du läsa mer om Visma Financial Solutions

r du ska flytta från lägenheten!
När du flyttar ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket (www.skatteverket.se/flytta) så att du får rätt folkbokföringsadress. Gör din anmälan i förväg eller senast en vecka efter flytten då gäller din nya adress från den dag du flyttar in. Skatteverket sprider din nya adress till många myndigheter och företag. Vill du ha eftersändning så att du får posten till rätt adress får du beställa det hos Svensk Adressändring (www.adressandring.se)

Du som bor i en lägenhet ska vara folkbokförd på lägenhetens adress. Lägenhetsnumret är en del av din adress och består av fyra siffror som visar på vilken våning och var på våningen lägenheten finns. Du kan hitta lägenhetsnumret i husets entré, på din ytterdörr, på ditt postfack eller i ditt kontrakt. Du som har egen ingång har inget fyrsiffrigt lägenhetsnummer utan en unik adress. Du som är inneboende eller hyr lägenheten i andra hand ska inte ange c/o i din flyttanmälan, du ska se till att ditt namn finns på dörren och på postboxen eller postlådan.

Ett tips!
Tänk på att skaffa dig en hemförsäkring. Den kan skydda dig om du råkar ut för skador, stöld eller brand. Hyresgästföreningen tillhandahåller förmånliga försäkringar för sina medlemmar.