Ändrade arbetsrutiner på grund av corona-viruset

Vi värnar om våra hyresgäster och medarbetare och vidtar en rad försiktighetsåtgärder med anledning av coronaviruset.

Folkhälsomyndigheten bedömer att risken för spridning av coronaviruset i Sverige är mycket hög. Vi har nu alla ett ansvar att försöka se till att spridningen går så långsamt som möjligt. På Essunga Bostäder AB betyder det att vi göra följande förändringar i våra arbetsrutiner:

1. Undvik att besöka vår kundtjänst i möjligaste mån
Vi vill att du för din egen och andras skull anmäler ditt ärende via kontakt per telefon eller e-post istället för att besöka vår kundtjänst. Vi kommer inte att stänga i dagsläget.

2. Avvakta med din felanmälan om du är sjuk
Är du sjuk eller har symptom på luftvägsinfektion, även lindriga, eller nyligen rest i smittdrabbade områden eller träffat någon som varit där senaste tiden, ber vi dig att avvakta med din felanmälan tills du är frisk. Är ditt ärende akut, informera kundtjänst så att lämpliga åtgärder kan vidtas.

Har du ett planerat besök av någon av våra entreprenörer eller personal men är sjuk så ber vi dig avboka det genom att kontakta oss.

3. Vi åtgärdar bara akuta fel
För att bidra till att sakta ner smittspridningen i samhället väljer vi att bara göra hembesök vid akuta fel tillsvidare. Med akuta ärenden menar vi bland annat:

  • Elfel
  • Trasig glasruta
  • Fönster och dörrar som inte går att stänga
  • Låsfel på ytterdörr
  • Läckande kranar (ej små läckage), rörledningar och element
  • Stopp i avloppet
  • Toalettstol ur funktion
  • Fel på värme och ventilation
  • Fel på vitvaror

Observera att en bedömning görs i varje enskilt fall. Åtgärder i allmänna utrymmen samt utomhus genomförs som vanligt.

Bemanning
Denna situation innebär också att vi kan få mindre bemanning hos oss när våra medarbetare, och deras barn, stannar hemma även vid mildare sjukdom. Det kan göra att ditt ärende tar längre tid att lösa eller att du får vänta lite längre på ett svar.

Vi ber om ursäkt att vi inte hälsar genom att ta i hand och ber om förståelse för att vi inte har svar på alla frågor du som hyresgäst kan tänkas ha just nu. Situationen är ny för oss alla. Vi följer utvecklingen i samhället, råden från Folkhälsomyndigheten och Essunga kommuns hantering i planeringen av verksamheten.

Hälsningar
Mats Olsson, VD